Większość transportu intermodalnego spółki Laude z Ukrainy odbywa się przez Polskę. Wpływ na to mają posiadane aktywa nad Wisłą, takie jak terminale i lokomotywy. Część ukraińskiego eksportu jest jednak również kierowane przez Słowację i Węgry. Laude Smart Intermodal zamierza zwiększać swoją przewozową obecność w tych krajach.
Spółka wykorzystuje aktywa w Polsce do optymalizacji czasowej i kosztowej w obrocie towarami, jednak nie ogranicza się do jednego kierunku. Odrębna spółka Laude funkcjonuje w Niemczech, co również ułatwia
transport produktów z Polski i Ukrainy. Teraz większa uwaga ma zostać położona jeszcze na południowe kraje.
Współpraca z Europą Środkowo-Wschodnią
Jak przekonuje Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie, te kierunki stanowią istotną część oferty Laude.
– Szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie, a nasza spółka jest w stanie szybko reagować na pojawiające się na różnych rynkach oczekiwania – mówi.
Spółka przypomina, że w ostatnich latach ukraińskie władze zrealizowały wiele inwestycji kolejowych, których celem było wydłużenie tras linii normalnotorowych umożliwiających poruszanie się pociągów europejskich bez konieczności wymiany wózków w wagonach.
Tak było m.in. w przypadku połączenia do Polski – Izow-Kowel, węze kolejowy Chyrów – Rumunii – Rachów-Berlebasz-granica państwowa i Tereswa do granicy państwowej – czy Mołdawii – Berezyne do przejścia granicznego w Basarabeasca. W lepszych okolicznościach dużą rolę może odegrać również węzeł kolejowy Czop na Zakarpaciu, który zwiększyłby znaczenie połączeń ze Słowacją i Węgrami.
– W naszym strategicznym podejściu do realizowanych przewozów jest otwartość na realizację nietypowych zleceń, wymagających przekraczania granic różnych krajów i budowania nowych możliwości w przewożeniu czasem bardzo nietypowych produktów – podsumowuje Pavel Kalasko.
Transport intermodalny jedynym rozwiązaniem?
Laude Smart Intermodal uważa, że transport intermodalny, chociaż spotyka przeszkody na drodze, wkracza na europejskie tory. Przytoczono dane włoskiego portalu logistycznego TE Transport Europe, który wskazuje, że o ile w takich krajach jak Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Norwegia i Turcja przewozy intermodalne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, stanowią większość kolejowych przewozów towarowych, o tyle w Finlandii, krajach bałtyckich, Polsce, Słowacji i Rumunii dominuje tradycyjne cargo. Warto zauważyć, że w tych pięciu krajach transport intermodalny stanowi mniej niż 15 procent kolejowego transportu towarowego, ponieważ na rynku nadal dominują towary masowe.
Potwierdzają to raporty. Według danych International Union of Raiways i International Union for Road-Rail Combined Transport, w latach 2018-2023 kolejowy transport intermodalny wzrósł o 8,7 procent w przeliczeniu na tonokilometry, a w długoterminowej perspektywie roczny wzrost takich przewozów powinien być na poziomie trzech procent do 2040 roku, kiedy to rynek ma wzrosnąć o około dwie trzecie w porównaniu z 2023 rokiem.
Spółka dodaje, że transport intermodalny oferuje szereg korzyści takich jak oszczędności, dzięki lepszej efektywności energetycznej przewozów, obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury drogowej i zmniejszenie kosztów korków i zatorów na drogach. Dodatkowo transport kolejowy wymaga mniejszej liczby pracowników – jest to około 25 procent zasobów ludzkich potrzebnych w transporcie kołowym.
– Dziś sprawdzamy różne możliwości rozwoju naszych przewozów. Z Polski i Ukrainy wozimy do Holandii i Niemiec. Nasze wagony wjeżdżają na Słowację i na Węgry, a wkrótce chcemy uczestniczyć także w przewozach towarów w kierunku Adriatyku. Jesteśmy elastyczną organizacją, która od lat dostarcza nowoczesne i unikalne rozwiązania przeznaczone do transportu różnych produktów. To procentuje – zapewnia Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w pierwszej połowie 2024 roku łączna praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe w 30 monitorowanych krajach europejskich wyniosła ponad 206,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 0,7 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Pomimo ogólnej tendencji spadkowej dziewięć krajów odnotowało wzrosty w przewozach towarowych koleją. Wzrosty te były spowodowane głównie poprawą infrastruktury, zwiększeniem połączeń intermodalnych i zmianami w logistyce przewozów towarowych. Na Węgrzech odnotowano wzrost o 4,6 proc., w Czechach – o 2,5 proc., a na Słowacji – o 0,4 proc.